Bridging the gap

In een wereld waar begrip en kennis van onze geschiedenis steeds belangrijker wordt, hebben wij een bijzondere workshop georganiseerd als onderdeel van ons social return-programma.

Tijdens deze educatieve sessies werden de kinderen actief betrokken als onderzoekers om interessante weetjes op te zoeken over de periode van slavernij.

Daarnaast werd er aandacht besteed aan onderwerpen zoals apartheid, de oorsprong van slavernij, producten uit die tijd die nog steeds gebruikt worden, de afschaffing van de slavernij en het belang van doorlopende educatie over dit onderwerp.




Een expert met passie

Mitchell Esajas, mede-oprichter van The Black Archives, bracht met passie zijn expertise over de geschiedenis van slavernij en kolonialisme aan de kids. Zijn doel was om de jonge geesten te inspireren tot kritisch denken en begrip voor deze belangrijke historische thema's. Mitchell opende de workshop met een pakkende introductie, waarbij hij de kinderen meenam naar een van de donkere periodes van onze geschiedenis.

Kinderen als onderzoekers

Na de inleidende presentatie werden de kinderen in kleine groepjes verdeeld en kregen ze de rol van onderzoekers. Elk groepje kreeg de opdracht om verschillende aspecten van slavernij te onderzoeken. Deze actieve leerbenadering stelde ze in staat informatie te verzamelen en ontdekten ze verhalen over het dagelijkse leven van slaven, de trans-Atlantische slavenhandel en de economische structuren die slavernij ondersteunden.



Een fascinerend onderdeel van de workshop was het onderzoek naar producten uit de slavernijperiode die nog steeds een rol spelen in onze moderne wereld. De kinderen leerden hoe gewassen zoals katoen, suiker en tabak, die door slaven werden verbouwd, nog steeds invloed hebben op ons. Ze kwamen er ook achter hoe culturele bijdragen van tot slaaf gemaakte mensen, zoals muziek, dans en culinaire tradities, de hedendaagse samenleving nog steeds verrijken.




De afschaffing van slavernij, een lange weg naar vrijheid.

Een fundamentele vraag die tijdens de workshop werd behandeld, was waarom slavernij überhaupt ontstond. Mitchell legde uit dat slavernij deels werd gedreven door economische winst, maar ook door racistische overtuigingen en vooroordelen. Hij stond ook stil bij moedige individuen en bewegingen die streden voor de afschaffing van slavernij en ongelijkheid. Personen zoals Tula, Nelson Mandela, Martin Luther King, Anton de Kom en vele anderen.



Tegen het einde benadrukte Mitchell dat het begrijpen en erkennen van ons verleden essentieel is voor het bouwen van een rechtvaardige toekomst. Hij moedigde de kinderen aan om het ongemakkelijke gesprek te blijven voeren, omdat dit helpt om vooroordelen en onwetendheid te overwinnen in ruil voor begrip en respect.

Reflectie

De workshop eindigde met een reflectiesessie waarin de kinderen bespraken wat ze hebben geleerd, wat hen het meest heeft geraakt en waarom ze denken dat het belangrijk is om deze geschiedenis te kennen. De reacties waren divers.

Een van de kinderen merkte bijvoorbeeld op: "Ik wist niet dat mensen zo slecht werden behandeld. Het is belangrijk dat we dit weten, zodat we ervoor kunnen zorgen dat het nooit meer gebeurt."




Conclusies

Het is duidelijk dat workshops zoals deze een belangrijke zijn in het blijven praten over beladen onderwerpen totdat ze geen ongemakkelijk taboe meer zijn, maar een erkend en begrepen deel van onze gedeelde geschiedenis.

Wij hebben op deze manier ons steentje bijgedragen en hopen hiermee andere organisaties aan te moedigen tot iets vergelijkbaars.


CONTACT
Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan op de website stem je in met ons privacybeleid.